شرایط استفاده از لباس مزین به نام اهل بیت(ع)

عاشورا و تاسوعا حوادثی را در دل خود دارد که نه تنها برای شیعیان بلکه بسیاری از مردم جهان آموزنده و شگرف می باشد. در طول ماه ها، سال ها و قرن هایی که از این حادثه تلخ می گذرد، گروه ها و ملیت های مختلف راه هایی برای ماندگاری این حماسه شورآفرین خلق کرده اند. از نمونه های بارز این خلق مسیرها می توان به مراسم ها، برنامه ها و یا حتی تابلوها و نمایش نامه های ایرانی در موضوع محرم و نبرد کربلا اشاره کرد که توانسته به خوبی از این عرصه صیانت کرده و پیام های عاشورایی را زنده نگاه دارد.

البته جهان امروز شرایطی دارد که بیش از پیش بر محور تبلیغات می گردد. تبلیغاتی که از بزرگترین مسایل تا کوچکترین آنها را دربر گرفته و هزاران راه را پیش روی مخاطب می گذارد. علاقه مندان به مکتب سالار شهیدان از حضور در این عرصه هم غفلت نکرده اند. لباس های مردانه و زنانه و پیشانی بندهای منقش به نام معصومین (ع) یکی از این موارد است که مخصوصا در ماه محرم جلوه ای دیگرگونه یافته و به نقطه ای رسیده که کم کم خود را به عنوان لباس مد ماه محرم معرفی می کند. لباس هایی که همگی با آنها آشنایی داریم، تی شرت، پیراهن، شال و یا سربند که همگی مزین به نام هایی همچون امام حسین (ع)، حضزت زینب (س) و سقای کربلا هستند. حرکتی که در نوع خود زیباست و به طور مشخص علایق یک ملت را به نمایش می گذارد.

ولی باید در کنار این نگاه به مسائلی که برایمان اولویت بیشتری دارند هم توجه کنیم. به طور مثال ما شیعیان گاها با تاکیداتی در روایات و سخنان بزرگان مواجه می شویم که حتی ما را از بی وضو دست زدن به نام مبارک معصومین (ع) باز می دارد. این بازداشتن ها در کنار بار حکمی آن بار معنایی هم دارد که بیانگر قداست آن بزرگواران است. پس اگر ما می خواهیم با نیت زیبای احترام به معصومین (ع) لباسی استفاده کنیم که منقش به نام و یا القاب ایشان باشد با سوالی اساسی مواجه می شویم؛ اینکه آیا اصلا چنین کاری درست است و یا اینکه آیا می توان از این لباس در همه حالت ها استفاده کرد. این موضوع مسئله ای مهم است که باید در کنار ابتکارهای اینچنینی به آن توجه داشت و مهم تر اینکه افکار عمومی را با پاسخ این سوال آشنا کرد.

حجت الاسلام محمود عبداللهی، عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به این سئوال تصریح کرد: اسماء معصومین (ع) جایگاه ویژه ای دارند که باید شئون آنها رعایت شود. وی با اشاره به استفاده از این اسامی بر روی لباس افراد ادامه داد: اگر این شئونات رعایت شود، چنین اتفاقی امر مناسبی است ولی در غیر اینصورت اگر این لباس ها به صورت عادی و همچون دیگر البسه و در همه حالت مورد استفاده قرار گیرد، مورد تایید نیست. عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ائمه اطهار (ع) و در راس آنها امام حسین (ع) احترام خاصی دارند و از اولیای خاص خداوند هستند پس باید احترام آنها به طور عملی رعایت شود. وی اظهار داشت: اگر این نوع لباس ها در شرایط خاص همچون مراسم های ویژه و یا ایام ویژه و در فضایی به دور از آلاینده ها استفاده شود به طبع متناسب با نگاهی است که در زمینه وضوع وجود دارد. حجت الاسلام عبداللهی تصریح کرد: برخی از علما احتیاط کرده و بدون وضو به این نام ها دست نمی زنند و عموم مردم هم باید با رعایت شرایط مناسب از این لباس ها و یا سربندها استفاده کنند. وی با شاره به آیه ۳۲ سوره حج “وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب” افزود: اسماء ائمه (ع) از مظاهر تعظیم الهی است و باید به جایگاه ویژه و خاص آنها توجه داشت. حجت الاسلام عبداللهی گفت: ما مسلمان، شیعه و مقید به این مسائل هستیم و حتی در نام بردن هایمان از معصومین (ع) مقید به حفظ احترام ایشان هستیم پس باید همانگونه که در گفتارمان عمل می کنیم در رفتار پوششی مان نیز به مقام ایشان احترام بگذاریم.

هدهد
ارسال دیدگاه